اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

نوروز ۱۴۰۱، نوید روز‌های روشن پیش روی هتلداری مشهد

  • کد خبر: ۱۰۱۶۰۸
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
نوروز ۱۴۰۱، نوید روز‌های روشن پیش روی هتلداری مشهد
پیش بینی افزایش سفر‌های نوروزی در بهار ۱۴۰۱ و احتمال ورود ۸ تا ۱۰ میلیون زائر امام رضا (ع) به مشهد باعث شد که صنایع مربوط به حوزه گردشگری جان تازه‌ای به خود بگیرند.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ همین که صدای پایشان به گوش رسید، رونق هم به بازار‌هایی که از دو سال قبل با آمدن کرونا نفسشان به شماره افتاده بود، بازگشت.

پیش بینی افزایش سفر‌های نوروزی در بهار ۱۴۰۱ و احتمال ورود ۸ تا ۱۰ میلیون زائر امام رضا (ع) به مشهد باعث شد که صنایع مربوط به حوزه گردشگری جان تازه‌ای به خود بگیرند.

صنعت هتل داری مشهد هم یکی از صنایعی بود که آمدن کرونا و محدودیت‌های سفر در دو نوروز گذشته و دیگر روز‌های تعطیل سال ضربه بزرگی به آن وارد کرد، تاجایی که ضریب اشغال هتل‌ها در بازه‌ای از زمان به کمتر از ۱۰ درصد رسید و ستاره هتل‌ها یکی پس از دیگری خاموش شد. فعالان این صنعت همان موقع از بیکار شدن حدود ۸۵ درصد شاغلان در این حوزه خبر دادند.

اینکه به برکت وجود مضجع شریف امام مهربانی‌ها بسیاری از مشاغل ایجادشده در مشهد برپایه حضور پربرکت زائران این بارگاه شریف می‌چرخد، بسیار بدیهی است، اما اگر بپرسید علت تاکید بر صنعت هتل داری مشهد چیست، باید بگوییم حدود ۵۵ درصد هتل‌های ایران در مشهد هستند و کرونا موجب بیکاری حدود ۹ هزار نفر از شاغلان این حوزه شد که حالا پیش بینی سونامی سفر به مشهد حدود ۶ هزار نفر را به کار بازگردانده است.

افزایش ضریب اشغال هتل‌ها یعنی افزایش زائر و رونق در آن بخش‌هایی از اقتصاد شهر که وجودشان به حضور زائر وابسته است که از رونق اماکن تفریحی و رستوران‌ها بگیرید تا مراکز فروش، حمل ونقل، مترجم‌ها و... همه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

صنعت هتل داری مشهد

سری به چند هتل در اطراف حرم می‌زنیم. دوباره رفت وآمد زائر به تالار ورودی هتل‌هایی که بعضی از آن‌ها تا همین چند ماه قبل تعطیل بودند، بازگشته است. اعیاد شعبانیه هم فرصت مناسبی برای آن دسته از زائرانی بود که نمی‌خواستند درگیر شلوغی‌های تعطیلات نوروز شوند، پس دیدن چمدان به دست‌هایی که در تالار ورودی هتل برای دریافت کلید اتاق یا تحویل آن منتظر نشسته اند، خیلی جای تعجب ندارد.

به قسمت رزرو یکی از هتل‌های نزدیک حرم در خیابان شیرازی می‌رویم تا ببینیم وضعیت اتاق‌های پر و خالی این هتل برای روز‌های عید چگونه است. تا اسم نوروز را می‌آوریم، خانم جوانی که پشت مانیتوری در قسمت رزرواسیون نشسته است، بدون نگاه کردن به فهرست مسافران می‌گوید: تا ۱۰ فروردین جای خالی نداریم.

می‌پرسد مسافرانمان از کدام شهر هستند؛ چون تعدادی از اتاق‌های هتل را چند تور مسافرتی رزرو کرده اند و شاید بتوانیم از طریق آن‌ها اقدام کنیم.

وارد یکی از هتل‌های کم ستاره میدان بیت المقدس که می‌شویم، بوی تند رنگ به مشاممان می‌خورد. کارگر‌ها به سرعت درحال نونوار کردن هتل هستند. شور و شوق فعالیت دوباره در فضای هتل دیده می‌شود. همان ابتدای ورود، مسئول رزرو به گمان اینکه شاید مسافر باشیم، می‌گوید فعلا تعطیلیم و در جواب چرای ما پاسخ می‌دهد: از ۲۵ اسفند، کارمان شروع می‌شود، اما تا ۷ فروردین جای خالی نداریم.

با چند هتل در خیابان تهران و دیگر خیابان‌های شهر که از بارگاه امام رضا (ع) فاصله بیشتری دارند، هم تماس می‌گیریم. خلاصه اش را بخواهیم برایتان بگوییم، این شد که تقریبا هتل‌های اطراف حرم با ستاره‌های کمتر و قیمت‌های مناسب‌تر به طور متوسط در ۱۰ روز ابتدای تعطیلات نوروز صددرصد اشغال بودند.

هتل‌های لوکس‌تر اطراف حرم نیز تقریبا وضعیت مشابهی داشتند، با این تفاوت که پیدا کردن اتاق در این هتل‌ها برای تاریخ‌های ۵ فروردین به بعد راحت‌تر بود. اما هتل‌های لوکس با فاصله دورتر از حرم مطهر کمتر از همه اشغال شده بودند.

مثلا یکی از این هتل‌ها که قیمت یک اتاق دوتخته آن در نوروز به شبی حدود ۲ میلیون تومان می‌رسد، به ما که به عنوان مسافر با آن تماس می‌گیریم و درخواست دو اتاق دوتخته داریم، می‌گوید: فعلا جای خالی برای همه روز‌های فروردین وجود دارد، اما باتوجه به رزرو‌های انجام شده باید هرچه سریع‌تر اقدام کنید؛ چون درصد زیادی از هتل اشغال است.

کافی بود سری به سایت این هتل بزنیم تا ببینیم پاسخ منشی هتل برای بازارگرمی است یا واقعیت دارد که البته ظرفیت اتاق‌ها در سایت هتل، حرف‌های او را تایید می‌کند.

بازگشت ۸۵ درصد هتل‌ها به مدار فعالیت

رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه از ۲۴۱ هتل مشهد ۲۰۲ هتل فعال هستند، به شهرآرا می‌گوید: ۳۹ هتل فعلا غیرفعال هستند که پیش‌بینی می‌کنیم تا ابتدای سال جدید، تعداد زیادی از آن‌ها نیز به مدار بازگردند.

ما با یک حساب‌وکتاب سرانگشتی به این نتیجه رسیدیم که حدود ۸۵ درصد هتل‌های مشهد به مدار فعالیت بازگشته‌اند.
امیر سزاوار با تاکید بر اینکه تا رسیدن صنعت هتل‌داری به وضعیت قبل از کرونا هنوز فاصله داریم، می‌افزاید: پیش‌بینی می‌کنیم اگر اتفاق خاصی نیفتد، شرایط هتل‌داری در نوروز پیش‌رو، خیلی بهتر از دو نوروز گذشته باشد.

وی تاکید می‌کند: درصد اشغال گسترده، دلیل بر توجیه‌پذیر بودن یک صنعت نیست. باتوجه‌به اینکه توان مالی مردم محدود شده است، ما در هتل‌ها نمی‌توانیم هزینه یک شب اقامت را به اندازه تورم دو سال قبل افزایش دهیم و وقتی به سوددهی نرسیم، حتی اشغال صددرصدی نیز دلیل توجیه‌پذیری برای این صنعت نیست؛ البته حضور مسافران نوروزی در سال جدید به سرپا شدن این صنعت کمک خواهد کرد.

به‌گفته وی، در دو سال گذشته حدود ۹ هزار نفر از شاغلان در این صنعت بیکار شده بودند که اکنون ۶ هزار نفر از آن‌ها به کار برگشته‌اند. البته بسیاری از نیرو‌های آموزش‌دیده قبلی به مشاغل دیگری روی آورده بودند و کارفرمایان مجبور شدند نیروی جدید جذب و برای آموزش آن‌ها هزینه کنند.

نوروز؛ مسکنی برای گردشگری

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کرونا بیشترین آسیب را به حوزه گردشگری وارد کرد، به شهرآرا می‌گوید: امسال برای اولین بار مسیر‌ها بسته نمی‌شود و باوجود وضعیت قرمز، دیگر ممنوعیت سفر نیست و فضا برای رونق نسبی حوزه گردشگری باز است. البته این به معنی ساده گرفتن بیماری کرونا نیست و به همین دلیل، مدتی است که نظارت‌های خود را افزایش داده ایم.

یوسف بیدخوری می‌افزاید: آن طور که پیداست، این مشکل تاحدودی درحال برطرف شدن است و نسبت به بعد از کرونا وضعیت صنعت گردشگری بهبود یافته است و تعداد زیادی از واحد‌های اقامتی بازگشایی شده اند و از ابتدای اسفند تاکنون، ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی به ۵۰ درصد رسیده است. وی در ادامه ابراز امیدواری می‌کند که شرایط پیش آمده بتواند صنعت گردشگری را به مدار رونق بازگرداند و مسکنی برای وضعیت گردشگری در مشهد باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->